Monday, October 18, 2010

Kuasa Doa Bersama-sama

KUASA DOA BERSAMA-SAMA

Pendahuluan

· Persekutuan doa merupakan bahagian yang penting dalam kehidupan sebuah gereja, ia sejalan dengan penyembahan, penginjilan, pengajaran sihat, perjamuan, dan persekutuan.

· Gereja yang awal sering berkumpul untuk mempelajari ajaran rasul-rasul, memecahkan roti dan berdoa bersama-sama (Kisah 2:42).

· "Saya agak terkilan melihat bagaimana gereja mengabaikan doa bersama-sama yang sangat2 diperlukan." kata George Verwer, pengarah Operation Mobilization. Setelah melawat ribuan gereja di seluruh dunia, Verwer menyimpulkan kebanyakan gereja tidak ada persekutuan doa. Beberapa telah membatalkan kebaktian pertengahan minggu kerana kurang tarikan. Yang lain beralih ke PA atau aktiviti lain di mana masa berdoa hanya lima hingga sepuluh minit saja.

Dasar Alkitabiah:

· Matius 18:19-20 Dan lagi Aku berkata kepadamu: Jika dua orang dari padamu di dunia ini sepakat meminta apapun juga, permintaan mereka itu akan dikabulkan oleh Bapa-Ku yang di sorga. (TB)

· Matthew 18:19 - 20, "When two of you get together on anything at all on earth and make a prayer of it, my Father in heaven goes into action. And when two or three of you are together because of me, you can be sure that I'll be there." (Message)

Perlu Kefahaman

· Kita perlu memiliki kefahaman yang segar mengenai tujuan doa bersama-sama, keutamaannya dalam gereja, dan kuasa moral dan rohani yang dihasilkan. Persekutuan Doa boleh menjadi pertemuan di gereja yang paling menarik.

DOA MENGHASILKAN KESATUAN

· Doa menghubungkan gereja dengan Kepalanya, Yesus Kristus. Siapapun org Kristian (atau jemaat) boleh longgar kerana tidak berpegang teguh kepada Kepala, dari mana seluruh tubuh, yang ditunjang dan diikat menjadi satu oleh urat-urat dan sendi-sendi, menerima pertumbuhan ilahinya. (Kol 2:19)

· Yesus Kristus sendiri mampu mengisi gereja-Nya dengan kehidupanNya dan mengurusnya dari Syurga oleh Roh Kudus.

· Gereja lebih dari sekedar komuniti doktrin. Ia merupakan komuniti kehidupan dan kasih yang bersatu dengan Tuhan Yesus sendiri. Kita boleh bertemu dan berbicara kepada-Nya. GerejaNya dimulakan melalui persekutuan doa. (Kis 1:14).

· Sama seperti anak yang mengkongsikan kehidupan dan kasih dengan orang tuanya, demikian juga jemaat perlu mengongksikan hidup dan kasih kita dengan Kristus. Meskipun ikatan hidup tidak akan putus, ikatan kasih dapat diabaikan, malah lebih parah.

· Orang tua yang kehilangan kasih dari anak2nya akan rasa terluka atau sedih. Gereja yang tidak berdoa akan mendukakan hati Allah. Gereja di Efesus mengabaikan kasih yang mula-mula, dan Kristus memberi amaran kepada mereka supaya bertaubat atau Dia akan mengambil dian itu di tengah-tengah mereka. (Wyu. 2:4-5). Gereja Laodikia menjadi suam-suam kuku, Kristus berkata, Dia sudah siap untuk memuntahkan mereka (Wyu. 3:16).

· Gereja yang komited untuk berdoa akan cepat mengesan jika kasih itu hilang dari persekutuan mereka.

DOA MENGHASILKAN KEBANGUNAN ROHANI.

· Apabila hati nurani jemaat bersih, doa akan maju. Ini ditunjukkan dalam kebangunan rohani yang datang ke 22 gereja di Bemidji, Minn., semasa 4 minggu kursus yang dipimpin oleh Ralph and Lou Sutera dalam 1986.

· "Sementara saya mendengar, saya menyedari saya berjalan tanpa kuasa Tuhan”. "Tuhan bertemu dengan saya malam itu. Saya mengalami pembersihan yang belum saya pernah alami sebelum ini. Allah telah membuka tingkap di syurga.” kata Larry Forsberg, pastor Gereja First Baptis.

· Selepas kebangunan rohani itu gereja mulai tertarik dengan pelayanan doa. Pastor Alan Johnson berkata, "Dulu persekutuan doa kami dipertengahan minggu, yg telah bertukar jadi PA, sekarang seluruh waktu itu diisi dengan berdoa. Kehadiran juga telah bertambah.

· "dan sejak kebangunan rohani itu, kami telah menyediakan bilik doa," kata Johnson. "Pada akhir kebaktian kami menjemput jemaat pergi berdoa di sana, di mana pendoa syafaat terlatih sudah menunggu untuk mendoakan mereka”

· Mrs. Johnson kata, "Kami telah melihat kehidupan perkahwinan dipulihkan, perdamaian berlaku dan orang2 berjalan dalam kemenangan. Kami telah mengalami kebangunan rohani yang sudah lama diimpikan oleh banyak gereja”

· Pastor itu bersetuju bahawa rahsia peperangan rohani itu ialah “Roh Kudus bekerja menjawab doa2 kami” – kelompok kecil telah lama bertemu selama empat tahun sebelum penembusan itu. Dan mereka sedar bahawa buah daripada kebangunan rohani ini harus dipelihara melalui doa bersama-sama, iman dan ketaatan.

DOA MENGHASILKAN PENGINJILAN

· James McConnell, pastor Gereja Metropolitan di Whitewell, Belfast, Ireland Utara, menjadikan pertemuan doa sebagai keutamaan. Setiap Isnin jam 8 malam, ada sekitar 800 orang berkumpul selama 30 minit menyembah Tuhan dan pembacaan Alkitab. Mereka pakai satu jam 15 minit dalam doa, mengikuti satu peraturan sederhana iaitu memelihara keinginan dan penglibatan yang tinggi.

· Doa merupakan kunci bagi kelanjutan pekerjaan Tuhan.

· Jarang sudah sekarang di mana doa dikhaskan untuk mengoncang bangsa bagi Tuhan. Kita memandang ringan serangan Syaitan terhadap moral dan kerohanian, sebaliknya lebih fokus kepada keperluan kebendaan. Sedangkan Allah sudah mengutus gereja menghadang pemerintah2 kegelapan melalui doa peperangan rohani.(Efesus 6:10-18).

· Adakah Gereja mulai kalah dalam peperangan hari ini? Erwin Lutzer, pastor senior Gereja Moody Chicago's, menulis bahawa gereja evangelical seperti kapal yang sedang tenggalam. Pengaruh dunia sedang memenuhi gereja dengan pengaruh keruntuhan moral dan bukan Gereja yang memenuhi dunia ini dengan pengaruh Injil.

· Keutamaan para rasul adalah doa dan pemberitaan Firman Allah. (Kis 6:4). Keutamaan itu itu juga diambil oleh orang Kristian yang pertama, yang sangat hormat kepada Yesus serta hidup sepenuhnya di bawah kekuasaan dan ketuanan Kristus. (Kis 1:14, 4:23-35; 12:5-17.)

DOA MENGHASILKAN KEBERANIAN

· Kis 4:23-35 contoh doa yang berkuasa. Petrus dan Yohanes ditangkap dan dipenjara oleh pemimpin agama Yahudi masa itu kerana memberitakan Injil dan menyembuhkan pengemis lumpuh. Waktu mereka dibebaskan mereka dilarang memberitakan nama Yesus. Ancaman pemimpin agama Yahudi ini tidak boleh dipandang ringgan.

· Petrus dan Yohanes kembali kepada komuniti Kristian, dan mereka yang mendengar laporan itu menaikkan doa yang sangat kuat yang fokus hanya kepada Allah. Pertama mereka mengakui bahawa Allah adalah Pencipta; mereka milik kepunyaan Allah (v. 24). Pihak yang melawan Allah juga melawan Allah, sama seperti mereka yang menyalibkan Kristus. (ay. 25-27).

· Allah boleh menghentikan perbuatan orang yang menyalibkan Kristus, tapi adalah patut pada masa itu untuk mengorbankan AnakNya demi memberikan keselamatan (ay.28). Allah juga membiarkan umatNya mengorbankan hidup mereka bagi matlamat yang mulia dalam karya penyelematan bangsa-bangsa. Namun demikian, mereka secara sukarela menjadi “hamba” Allah. (ay. 29).

· Mereka tidak meminta perlindungan, merka hanya minta keberanian untuk memberitakan Firman Allah. (v. 29).

· Dengan jalan ini mereka memelihara kasih kepada Allah dan tetap tinggal setia di tengah-tengah penderitaan.

· Ketika mereka selesai berdoa mereka menerima kepenuhan Roh Kudus yang segar bersama keberanian dan kuasa untuk bersaksi (vv. 31,33). Mereka ada kesatuan roh dan hati yang mendalam (v. 32) dan kemurahan yang luar biasa. (vv. 32, 34-35).

· Kemampuan untuk mengalahkan kejahatan dengan kebaikan itu dipelihara dan dibawa ke dalam kematangan pertemuan doa seperti yang kita lihat dalam Kis 4. Doa penyembahan disediakan dalam kepanasan peperangan merupakan kunci kuasa moral dan kerohanian dalam setiap konflik yang kita hadapi.

DOA MENGHASILKAN PENYEMBAHAN

· Gereja yang hidup selalu mengutamakan penyembahan dalam pertemuan doa mereka.

· Melalui penyembahan kita bukan saja belajar bagaimana menghadapi kesulitan tetapi juga kita belajar mengerti kepentingan dan kuasa doa bersama.

· Penyembahan dalam doa bersama memberi kita perspektif yang baru, cara kita melihat keluarga kita berubah, sikap dan motivasi kita dalam penginjilan berubah

· Persekutuan kita dalam doa bersama akan menguatkan satu dengan yang lain. Ketika kita kongsikan air mata serta masa susah dan senang kita dalam doa, kita mulai melihat bagaimana keprihatinan Allah terhadap tubuh Kristus.

· “ Dalam kesatuan dan persekutuan orang percaya, Roh Kudus boleh menunjukkan kuasa penuh-Nya” Andrew Murray

KESIMPULAN

· Doa bersama sangat penting

· Carilah kesempatan menghadiri pertemuan doa yang diadakan di gereja anda

· Kalau selama ini pertemuan doa itu membosankan, andalah yang akan dipakai Tuhan untuk membuat pertemuan itu menarik dan disukai olah anggota jemaat gereja anda.

No comments: